לא הכל נוצץ: סיפור חייה הטרגי של מרילין מונרו

סיפור חייה הטרגי של מרילין מונרו | Vintage Soul

מרילין מונרו היא בין הכוכבת ההוליוודיות האהובות עליי {וזה בכלל לא מפתיע: כשהייתי בת שנתיים עם תלתלים בשיער המשפחה שלי הייתה קוראת 'מרילין מונרו' כל הזמן}. קריירת המשחק שלה נמשכה 16 שנים שבמהלכה היא השתתפה ב-29 סרטים. היא שחקנית שצרובה בתודעה של כולם עד היום. הרבה מזה בזכות הקסם האישי הייחודי, ובסקסיות הלא מתנצלת שלה. ועם כל זה שהיא זכתה לתהילה והצלחה גדולה, החיים של מרילין בפועל בכלל לא היו נוצצים, ומה גם הם נגמרו בפתאומיות כזו מסתורית. 

“Sometimes I feel my whole life has been one big rejection.”

-Marilyn Monroe

בואי תכירי את סיפור חייה המלא:

1. ככה זה התחיל

ב1926 נולדה בלוס אנג'לס תינוקת בשם 'נורמה ג'ין מורטנסון' לאמא לא יציבה נפשית , ובלי אבא בתמונה. עד גיל 7 למונרו הייתה ילדות מאושרת במשפחת אמונה נוצרית. כשמצבה הכלכלי והנפשי של אמא שלה קצת השתפר היא החליטה לתת עוד צ'אנס נוסף ללהיות אמא חד-הורית.

2. ההתמוטטות של אמא שלה

הם עברו לגור יחד בהוליווד, אבל זה לא החזיק מעמד הרבה זמן, ולאחר כמה חודשים אמא שלה הגיעה להתמוטטות נפשית. היא הוציאה הרבה עצבים על מרילין לא הייתה יציבה בכלל. בסופו של דבר היא גם אושפזה. תחזיקו חזק, מפה זה רק הולך ומדרדר. 

3. אמא שלה מסרה אותה

מגיל 11 היא הייתה בקרוב ל10 משפחות אומנה שונות, שהיו על הפנים בלשון המעטה. חלקם התעללו בה פיזית ומינית. היא לא קיבלה הרבה תמיכה מהם ובעיקר סבלה בשנים האלו.והאמת היא שכמעט אף פעם היא לא הרגישה מה זה בית אוהב ובטוח.

4. מזל טוב! חתונה ראשונה.

אחרי החוויות הקשות שעברה עם המשפחות אומנה, היא עברה לגור עם חברה של אמא שלה. הם מהר מאוד דחפו אותה להתחתן. והיא נישאה לבחור שגר בשכונה בשם ג'יימס דוברטי. בעודה בת 16, והוא בן 21. היא בטח חשבה שעכשיו כל הבעיות נגמרו. אז זהו שלא.

5. ברוכה הבאה לחיי נישואין

כשהפכה לאישה נשואה היא נאלצה לנשור מהלימודים, וגם לעבור לאי קטלינה שבקליפורניה יחד עם בעלה הטרי. מאוחר יותר כשג'יימס נשאל על הנישואים שלהם הוא טען שהם היו די שמחים, ומרילין מונרו, מלאת האנרגיות והרוח ההרפתקנית, טענה מאוחר יותר שהנישואים היו שעמום מוחלט בשבילה. 

6. התשוקה שלה התגלתה

ב-1944 בעלה נשלח לשרת בצבא במלחמת העולם השנייה. והיא, כמו רוב הנשים שהיו צריכים למלא את המקום של הגברים, התחילה לעבוד במפעל במקומי. במהלך המשמרת שלה היא תפסה את העין של צלם ששכר הצבא כדי שיצלם תמונות של נשים שעובדות בזמן המלחמה [כדי לעלות את המורל של הגברים]. למרות שהתמונות שלה לא פורסמו , זה הצית בה את התשוקה הכי גדולה שלה.

7. עזבה את בעלה

היא החליטה שהיא לא רוצה לבזבז את החיים שלה בקטלינה בנישואין שלא מרימים אותה לשום מקום. ב1945 היא עברה לגור לבד, והתרוממה בקריירה דוגמנות בתור 'Pin-Up girl'  

8. מייקאובר להצלחה גדולה

ב1946 היא הפכה מנורמה ג'ין ל-'מרילין מונרו'. צבעה את השיער שלה לבלונדיני, גילחה את קו השיער שעל המצח {מסתבר שזה דבר שהרבה כוכבות הוליווד גדולות עשו כחלק משגרת הטיפוח שלהן}. בהמשך היא עשתה כמה ניתוחים ששינו את האף שלה ואת הקו הלסת. [כן גם אני הייתי מופתעת- זה לא היה דבר כזה נפוץ בתקופה ההיא.]

When my looks start to go, so will most of my fans

-Marilyn Monroe

9. רדפה אחרי תהילה

החלה ללמוד משחק ושירה באולפני FOX, היא הופיע על המסך בפעם הראשונה בסרט בשם   Dangerous Years, בתפקיד משנה. פוקס לא חידשו את החוזה.
היא  ניסתה את מזלה גם באולפני קולומביה, אבל גם שם החוזה לא האריך ימים.
ושלא נתחיל לדבר על הדברים שהיא הייתה חייבת לעשות בשביל מנהלי האולפנים רק כדי שיסכימו לאשר לה את החוזים…

10. תמונות עירום

בשלב מסוים כשלא היה לה מספיק כסף היא נאלצה להסכים לצילום תמונות עירום שצילם אותה הצלם טום קלי בשנת 1949. תזכרו את זה, כי תכף התמונות האלה ירדפו אותה.

11. היא איבדה את המאהב שלה

אחרי שנתיים שמונרו הייתה במערכת יחסים עם ג'וני הייד, הסוכן שעזר לה לפרוץ, הוא נפטר באופן פתאומי מהתקף לב. מונרו כתבה שהיא "איבדה את החבר הכי טוב שלה". היא בכתה בחדר שלה בלי סוף, ובהלוויה לא הפסיקה לצעוק את השם שלו – היא הייתה מרוסקת לגמרי. ואז ע"פ המורה למשחק האישי שלה ההתרסקות שלה לא נגמרה בזה…

12. ניסיון התאבדות: היא הגיעה לנקודת משבר

מורה משחק של מונרו חזר לדירה שהם חלקו, ומצא אותה מחוסרת הכרה במיטה שלה עם 30 כדורי שינה בפה שלה. במזל היא לא בלעה מספיק כדי לפגוע בעצמה. עם כל זה, זה לא הולך להיות הניסיון היחיד שלה לפגוע בעצמה.

13. שערוריה: העבר שלה רודף אחרייה

זוכרות שאמרתי לכן על התמונות עירום שלה? אז כן, כולם גילו אותם. עיתונאים הצליחו להדליף את התמונות, ותאמת שצריך להודות להם על זה. זה היה בסמיכות לסרט 'התנגשות לילה' שהיא שיחקה בו, זה גרם לבאז עצום סביבו. בשלב זה כולם בהחלט מכירים את מרילין מונרו.

14. הוא דחה אותה

עם ההתפתחות של הקריירה שלה, היא מנסה לגלות מי האבא הביולוגי שלה וליצור איתו קשר. אחרי שבועות אם לא חודשים, של חיפושים היא מצא את מספר טלפון שלו. קראו לו צ'ארלס סטנלי גיפורד (הוא ואימא שלה הכירו כשעבדו בסט צילומים). כשהיא יצרה איתו קשר בתקווה לאיחוד משפחתי זו הייתה התשובה שלו. "תראי, אני נשוי ויש לי משפחה. אין לי שום דבר להגיד לך. תתקשרי לעורך דין שלי." מסכנה מרילין, כל מה שהיא רצתה זה קצת אהבה.

15. מוניטין רע: הפצצה של הוליווד

אם תשימו לב ברוב הסרטים היא שיחקה את ה'בלונדינית המטומטמת'. המפיקים רצו שהיא תשאר בדמות הזו כי זה פשוט הסטיגמה שהודבקה לה- מבחינתם אם הקהל אוהב את זה, אז זה רווחי והיא חייבת להמשיך ככה. במידה ואתן באמת חשבתן שהיא 'בלונדינית מטומטמת', תחשבו שוב. האמת היא שמרילין הייתה באמת אדם רגיש וחכם, עם אייקיו של 168. בזמנה החופשי היא הייתה קוראת ספרים וגם לכתוב. ובראיונות של אנשים שהכירו אותה הם כל הזמן מספרים על זה שהיא בנאדם מבריק ובעל אינטליגנציה רגשית גבוהה.
ואחד הדברים שמאוד העיקו עלייה זה, שכמעט אף אחד לא ראה את מי שהיא באמת.
[אם את רוצה להכיר את ה'צד החכם' של מרילין מוזמנת לקרוא את הפוסט שבו ריכזתי 29 ציטוטים מעוררי השראה שלה]

"I’ve never fooled anyone. I’ve let people fool themselves. They didn’t bother to find out who and what I was. Instead they would invent
a character for me. I wouldn’t argue with them. They were obviously loving somebody I wasn’t."

-Marilyn Monroe

16. תכירו את בעלה השני

ב1952 היא התחילה לצאת עם שחקן הביסבול העולה, ג'ו דימאג'יו. וב1954 הם כבר התחתנו. הם היו מאוהבים בטירוף, וגם סיפרו בראיונות על הכימיה המיוחדת שלהם, אבל הבעיה המרכזית הייתה שג'ו היה בנאדם של בית ומרילין הייתה אישה שעסוקה בטיפוח קריירה. הוא היה שתלטני וקנאי כלפיה. הוא גם התנגד מאוד לסצנות הסקסיות שלה.
מכירות את הסצנה המפורסמת של מרילין עם השמלה הלבנה מתנופפת? טוב איך לא- בקיצור הוא היה שם כשזה צולם, יחד עם עוד קהל אנשים שצפו והריעו כל פעם שהשמלה שלה התנופפה. כשמרילין סיימה את הצילומים הזוג חזר למלון שלהם, ורבו עד כדי אלימות. בבוקר אחרי מרילין הגיעה לסט צילומים עם סימני של מכות בכל הגוף

17. גירושים

כ- 9 חודשים בודדים אחרי החתונה שלהם הם התגרשו. בדיווח מונרו האשימה אותו ב"התאכזרות נפשית". ג'ו המשיך להיות אובססיבי כלפייה גם לאחר הגירושין שכללה מעקב אחריה במלונות ובבית שלה כדי לראות עם איזה גברים היא מתראה, ואפילו העסיק חוקר פרטי בשביל זה. קריפי!

18. היה קשה לעבוד עם מרילין

הבמאים התלוננו שלא היה פשוט בכלל לעבוד איתה על הסט.
אם זה בגלל שהיא התקשתה לזכור את השורות שלה- היו פעמיים שהם צילמו את אותה סצנה 50 פעמיים עד שהיה יוצא טייק טוב;
אם זה בגלל שהיא הייתה מאחרת כרונית להגיע לסט צילומים;
או אם זה בגלל שהיא הייתה במצב נפשי שלא היה יציב בכלל, ולקחה מינון גבוה של סמי שינה ומרץ.   
אבל אין ספק שהסבלנות שלהם כלפייה השתלמה היא הרבה פעמיים העלתה את הרמה של הסרט וגרמה לבאז סביבו.

19. שכר לא שווה

מרילין לא קיבלה שכר הוגן עבור התפקידים שהיא שיחקה. אמנם היא פעם אמרה ש "כסף לא חשוב לי; אני מעדיפה להיות נאהבת", אבל זה היה באמת חריג. לדוגמה בסרט 'גברים מעדיפים בלונדיניות' השחקנית ג'יין ראסל קיבלה 150,000$ בעוד מרילין קיבלה 1500$ עבור הסרט הזה ותהיו בטוחים שזה לא הסרט היחיד בו היה בפער כזה עצום בשכר. אחת הסיבות שהיא לא התווכחה אף פעם על השכר הנמוך שהיא קיבלה הייתה, בגלל שהיא לא ראתה את עצמה כשווה מספיק. אבל חכו למהפך שהיא תעשה.

20. לא האמינה בעצמה

האנשים שהכירו אותה תמיד תיארו אותה כיצור רגיש, פגיע וחסר ביטחון. מסתבר גם שהיא הייתה הרבה פעמיים מגיעה בחשאי להקרנות סרטים בכיכובה, כשהיא עם משקפי שמש ופאה על הראש כדי להסתיר את הזהות שלה, והיא פשוט לא האמינה שזאת היא על המסך.

21. עושה היסטוריה שמשנה הכל

בזמנים ההם האולפנים היו נוקשים ושתלטנים כלפי השחקנים שהם העסיקו- במיוחד עם נשים. כמו שסיפרתי קודם, הם הביאו למרילין תנאים נוראיים, והיא החליטה שמגיע לה יותר. היא שברה את החוזה שלה עם Fox, עזבה את לוס אנג'לס ועברה לניו יורק כדי לפתח את עצמה ולהקים חברת הפקות בבעלותה. Fox התחננו שתחזור כי מאז שעזבה הרווחים שלהם היו בצניחה- היא הסכימה, אבל בתנאים שלה. חוץ מזה שהיא תקבל 100,000$ פר סרט שהיא משחקת בו. היה לה חופש מלא לבחור מי יהיה הבמאי, הצלם, ולאשר את התסריט של הסרט.
ואפילו
הפיקה כמה סרטים לגמרי משלה בחסות החוזה הזה כמו הסרט : The Prince and the Showgirl
חופש יצירתי כזה לא היה קיים מעולם עבור שחקנים. עולם הקולנוע צריך להודות לה כי היא בהחלט שינתה את חוקי המשחק.

“How wrong it is for a woman to expect the man to build the world she wants, rather than to create it herself.”

-Marilyn Monroe

22. חתונה שלישית: שלום ארתור מילר

אז רגע, מי זה ארתור מילר? זוכרות את המחזה All My Sons שהיינו צריכות ללמוד לבגרות באנגלית? אז תגידו שלום למי שכתב את המחזה הזה. ארתור מילר היה כותב מחזות מאוד מעורך באמריקה, וב1956 הוא ומרילין מונרו הפתיעו את כולם כשהם החליטו להתחתן. הוא עזב את אשתו בשבילה, והיא התגיירה גיור רפורמי בשבילו. שניהם מאוד השקיעו במערכת היחסים, ומרילין פעם ציינה שהיא הרגישה שהוא באמת מבין אותה, והיא יכולה לסמוך עליו בעיניים עצומות.

23. לא תזכה להביא ילדים

מרילין מונרו מאוד אהבה ילדים, ותמיד חלמה שיהיה לה ילדים משלה. כמה חבל שכל הניסיונות שלה להיכנס להריון נגמרו בהפלה. משערים שהיה לה קושי להביא ילדים- בגלל ההתמכרות שלה לאלכוהול וסמים, וגם בגלל בעיה גנטית שהייתה לה. זו בהחלט הייתה עוד אבן שהכבידה לה הלב.  

24. מערכת יחסים בהידרדרות

התחילו להיות להם בעיות במערכת יחסים. הוא התקשה להתמודד עם ההתמכרות שלה לסמים, ולה היה קשה עם היחס המזלזל שלו כלפייה. השיא היה כשהיא שיחקה בסרט The Misfits שהוא כתב את התסריט שלו, הם רבו כל הזמן אבל לא יכלו להיפרד בגלל שזה יפגע בהצלחה של הסרט.
ואכן ב1961, בקירוב להשקת הסרט, הם הפרידו כוחות והתגרשו.

25. פרנק סינטרה נכנס לתמונה

כמו גברים רבים, פרנק סינטרה נשבה בקסמיה של מרילין. אפשר להגדיר שהם היו יזיזים אבל עם בסיס חברי חזק. הוא הרגיש את הצורך לגונן עליה, והיא הרגישה חיבור אליו. מסתבר שהוא גם רצה להתחתן איתה, אבל העורך דין שלו אמר לו לא לעשות את זה בגלל הצד הלא יציב שלה- "היא הולך להתאבד, ואם היא תהרוג את עצמה בזמן שהיא אשתו של פרנק סינטרה, אתה תיזכר בהיסטוריה כאדם שאחראי למוות של מרילין מונרו".
חוץ מזה, סינטרה הספיק להכיר למונרו כמה מהחברים שלו שהיו בעמדות כוח וסיבכו את מרילין עוד יותר [רמז: אחד מהם היה נשיא ארה"ב].

26. רומן עם קנדי

כולם מכירים את השיר "..Happy birthday Mr. president" שמרילין עלתה על הבמה לשיר ביום הולדת של ג'ון קנדי, נשיא ארצות הברית. כבר אז היו ספקולציות שיש בניהן רומן, ואחרי מותה היסטוריונים אישרו את הספקולציות כנכונות. אהה ואיך שכחתי אומרים גם שהיה לה רומן עם האח שלו , רוברט קנדי.

27. מצאו את הגופה שלה

ב5 באוגוסט 1962, כשהיא רק בת 36, מרילין מונרו נמצאה ללא רוח חיים בבית שלה בקליפורניה.  נקבע שהיא מתה "כנראה" ממנת יתר של סמים, ובמילים אחרות התאבדה. האמת היא שלא כולם בטוחים שזו סיבת המוות האמיתית, והתאוריות שסובבות את המוות שלה המשיכו הרבה שנים לאחר מותה.

28. רצח או התאבדות?

יש עדויות שמשהו לא הסתדר בנראות של איך שהכדורים והטלפון היו מונחים. אחת התיאוריות אומרת שהאחים קנדי אחראים למותה כי הם ניסו להשתיק אותה לגבי הרומנים איתם. תיאוריה אחרת אומרת שCIA ניסה להעניש את קנדי על איך שהוא תפעל את הפלישה ל'אי החזירים' (שהייתה כושלת ונגמרה בהרבה איבוד של כוחות של הCIA). אחרים טוענים שזה יכול להיות קשור להסתבכות שלה עם המאפיה.
לחיזוק הטענות האלו כעשור אחרי מותה שחקנית בשם ורוניקה עברה לגור בבית שלה. ובשיפוץ שלו מצאו חוטי האזנה בכל הבית- דבר שגרם לאנשים לתהות מי עקב אחרי מרילין מונרו? ולמה?

29. הלוויה מצערת

כידוע לאורך חייה היא לא הייתה בקשר עם משפחה או הרבה אנשים קרובים קבועים, היא הייתה די בודדה רוב חייה ובעיקר בשנים האחרונות שלה. זה ניכר גם בהלוויה שלה שהוזמנו אליה 30 איש. למען האמת היא ביקשה שהלוויה שלה תהיה צנועה, ומה גם ג'ו דימאג'יו אירגן את ההלוויה שלה והאגו שלו גרם לו להחסיר אנשים ספציפים מרשימת המוזמנים כמו-
פרנק סינטרה: גו האמין שהייתה לו השפעה על ההידרדרות הרגשית של מרילין.
ארתור מילר: גם לו הוא שמר רגשי טינה 

"I want to grow old without facelifts… I want to have the courage to be loyal to the face I’ve made. Sometimes I think it would be easier to avoid old age, to die young, but then you’d never complete your life, would you? You’d never wholly know you."

-Marilyn Monroe

קצת פילוסופיה לסיום:

רצח או לא רצח זה לא משנה בסופו של דבר כששומעים איך החיים של מרילין לא היו מאושרים, ואיך טרגדיות הציפו אותה כל פעם מחדש, אנחנו שואלים את עצמו- איפה הצדק? מה היא עשתה כל כך רע שהיא הייתה צריכה לחוות את כל זה? 

1. הטוב שהיא הביאה לנו

אבל אם עוצרים רגע, ומסתכלים על התמונה המלאה, מבינים שהיא זכתה להוביל שינוי גדול בעולם שלנו. אם זה בתחום האופנה והיופי, אם זה שהיא החדירה לתודעה של כולם של שסקסיות ונשיות זה דבר עוצמתי , או אם זה השנוי ההיסטורי שבאמצעותו נתנה פתח לנשים ולשחקנים להפגין עצמאות בתעשיית הסרטים.

2. היא אישה חזקה

למרות הילדות הקשה והלא יציבה שהיא עברה. למרות שהיא עברה התעללות מינית, ולא היה בני משפחה קבועים ואוהבים. היא בחרה להילחם ולהפוך לכוכבת על. אחת שלא מוותרת על החלומות והמטרות שלה. היא עלתה על הצפיות של עצמה ושל כל ילד עם ילדות נורמלית. ועל זה אני מעריכה אותה מאוד.

"I knew I belonged to the public and to the world, not because I was talented or even beautiful, but because I had never belonged to anything or anyone else…"

-Marilyn Monroe

3. זה כל מה שהיא רצתה

מה שהיא באמת הייתה צמאה לו כל החיים- זה להיות נאהבת ושייכת. לא היה לה אף פעם אנשים קבועים שהיו לצדה כדי לתמוך, לעזור ולאהוב. ואני מאמינה שזה היה התסביך העיקרי שלה, ומה שהוביל אותה להגיע למצב נפשי על הקצה. היא לא קיבלה את אהבה הזו בילדותה, גם לא הצליחה לקבל את זה מהנישואים הכושלים שלה, ולמרות שהיא מאוד אהבה את הקהל שלה, ההערצה שהיא קיבלה מהם לא סיפקה אותה באמת; זה הרגיש לה שכולם אוהבים את הדמות שהיא יצרה ולא את מרילין מונרו האמיתית.

אבל היום אנחנו מתחילים להבין מי היא הייתה, הרבה מאיתנו מעריכים את מה שהיא עשתה בעולם שלנו אוהבים אותה, ומזדהים איתה. ובסופו של דבר שנים אחרי מותה, היא כן נאהבת, והפעם בזכות מי שהיא באמת. 

מקורות

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 

אם שרדתם עד הסוף

אני משערת שאם אתם פה אתם גם אוהבים אותה ולוקחים השראה ממנה כמוני, לכן אתם מוזמנים לבדוק את הפוסט שבו ריכזתי 29 ציטוטים הכי יפים ומעוררי השראה שהיא אמרה. ככה תוכלו להכיר אותה מזווית קצת שונה דרך המילים והמחשבות שלה. וכמובן שתרגישו חופשי לשתף בתגובות למטה את דעה שלך לגביה. 

לעוד תוכן

מוזמנת להירשם לניוזלטר כדי שתוכלי לדעת לפני כולן כשפוסט חדש שעולה (+בונוסים שרק רשומות הניוזלטר מקבלות)

אם אהבתם מוזמנים לשתף:

Subscribe
הודעה על
guest
2 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

רותם וטנברג

יוצרת תוכן

מאז ומתמיד היה לי חיבה לוינטג', ופתחתי את הבלוג הזה כדי לתת לסגנון הייחודי הזה את הכבוד שמגיע לו, לטפח קהילה משובחת של חובבי וינטג', וכדי לספק לכם תוכן מעניין ומעורר השראה. 

הפוסטים האהובים עליי
רשימת המשאלות שלי
נותן חסות

This is the heading

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor
גלי עוד

היי, אני רותם וטנברג.

ברוכים הבאים לבלוג שלי!
ב-Vintage Soul אני משתפת מדריכים, מידע, ותוכן על כל מה שקשור לעולם הוינטג'- כך שתוכלו לקבל השראה, ולהעשיר את הידע שלכם. הקמתי את הבלוג הזה כדי להנגיש את הסגנון הייחודי הזה, וכדי לעזור ליותר אנשים לבטא אותו בחיי היומיום.

דילוג לתוכן